Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden

Ik heb een vraag over mijn rekening, waar kan ik terecht?

Hieronder staan een aantal veelvoorkomende vragen. Leest u deze eerst door, komt u er niet uit dan kunt u bij contact de gegevens vinden van de administratie.

Omdat er niet elke dag iemand aan de administratie werkt is proberen we binnen een week te antwoorden.

Waarom moet ik een eigen bijdrage betalen?

Soms moet u een eigen bijdrage betalen voor een medicijn. Dit is omdat vergelijkbare medicijnen in prijs kunnen verschillen. De overheid stelt dan een maximale vergoeding uit de basisverzekering vast. Is de prijs van een medicijn hoger dan deze vergoeding, dan moet u bijbetalen. Dat is de eigen bijdrage. Tot en met 31 december 2023 is deze eigen bijdrage per persoon per jaar maximaal € 250.

U kunt bij sommige verzekeraars een aanvullende verzekering afsluiten waarin deze eigen bijdrage wordt vergoed. Wilt u precies weten hoeveel u vergoed krijgt voor medicijnen? Vraag het aan uw zorgverzekeraar.

[bron: Rijksoverheid]

Wat zijn jullie tarieven?

De meeste zorg wordt door de zorgverzekeraar vergoed, maar niet alles. Als de zorgverzekeraar niet vergoed gelden de tarieven in de bijlage.

Wordt mijn geneesmiddel vergoed?

De meeste geneesmiddelen worden vergoed door de zorgverzekering. Sommige middelen worden echter niet of alleen onder voorwaarde vergoed. U kunt kijken op www.medicijnkosten.nl of uw geneesmiddel vergoed word.

Wordt mijn hulpmiddel vergoed?

Of uw hulpmiddelen vergoed worden als u ze bij ons haalt is afhankelijk van uw zorgverzekeraar. Controleer uw polis en/of de zorgzoeker van uw zorgverzekering.

Het kan zijn dat uw zorgverzekeraar ons geen overeenkomst heeft gegeven voor hulpmiddelen. Wij kunnen deze dan alsnog voor u leveren maar de factuur moet u dan bij ons voldoen en zelf indienen bij de zorgverzekering.

wat is jullie rekeningnummer?

Ons rekeningnummer is:
NL16 ABNA 0502 1640 34
Houtense MC apotheken BV

Als u een factuur aan ons overmaakt, verzoeken wij u het factuurnummer te vermelden.

Waarom moet ik extra betalen bij een eerste uitgifte / begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn?

Krijgt u een medicijn voor de eerste keer mee van de apotheek? Dan krijgt u aan de balie of in de spreekkamer uitleg over uw medicijn. Door dit begeleidingsgesprek kunt u veilig en bewust uw nieuwe medicijn gebruiken.

De apotheekmedewerker kijkt na of uw medicijn bij u past en of de dosering klopt. En of er geen wisselwerkingen optreden met uw andere medicijnen. Dan legt de apotheekmedewerker uit hoe u het medicijn goed kunt gebruiken. Voor veilig medicijngebruik is het begeleidingsgesprek van levensbelang.

Bron: apotheek.nl

Als u voor de eerste keer een medicijn krijgt, geeft de apotheek hierover uitleg in een gesprek. Dit noemen we ook wel een begeleidingsgesprek of adviesgesprek.
U krijgt dit adviesgesprek ook als u een medicijn al gebruikte maar dit meer dan 1 jaar geleden ophaalde. Officieel noemt men dit gesprek  ‘Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. Onder die naam staat het op de rekening van uw zorgverzekeraar.

Is het gesprek verplicht?

Ja, apothekers en apotheekmedewerkers moeten een begeleidingsgesprek voeren. Hiermee zorgt de apotheek ervoor dat u het medicijn op de juiste manier gaat gebruiken. Zonder gesprek mag de apotheek het medicijn niet meegeven.

 

Hoe zit het met automatische incasso?

Bij voorkeur werken wij met een automatisch incasso. Dat is makkelijk voor ons en voor u.
U krijgt gewoon de factuur, met daarop de melding dat het automatisch geïncasseerd wordt. U hoeft dan niet handmatig nog geld over te maken.
Ook voor ons scheelt het tijd, want wij hoeven niet op zoek naar uw overboeking op de bankafschriften maar kunnen de automatische incasso’s allemaal tegelijk verwerken.

U kunt hier toestemming geven voor automatische incasso.