De reis van het recept

Er gebeurt meer dan u wellicht denkt in de apotheek. Hieronder een overzicht van wat er zoal gebeurt in de apotheek. Volg de reis van het recept.
Om u zo goed mogelijk te helpen en de reis van het recept zo goed mogelijk te laten verlopen kunt u ons helpen.
Bestel uw medicatie ruim op tijd. Zorg dat uw gegevens bekend zijn bij ons zodat wij u op de hoogte kunnen houden. Wacht op uw berichtje.

We nemen u mee in de reis:

Stap 1: Recept aanvragen

U bent op bezoek bij de arts en die schrijft een recept uit.
De arts stuurt ons digitaal het recept.

OF

Uw medicatie is op en u heeft nog een herhaling open staan. U kunt contact opnemen met de apotheek en wij kunnen het voor u herhalen.

OF

Uw medicatie is op en u heeft geen herhaling. Neem contact op met uw (huis)arts voor een nieuw recept.
In het vervolg geen zorgen meer over receptaanvragen? Wij kunnen het recept voor u regelen. Met de herhaalservice regelen wij het recept bij de huisarts en zorgen dat uw medicatie klaar staat voor als u aan de laatste strip begint.  Meld u aan voor de herhaalservice.

Stap 2: Recept verwerken en controleren

Wij hebben uw recept ontvangen en gaan er mee aan de slag.
Wij kijken of alle geneesmiddelen beschikbaar zijn en zoeken eventueel een alternatief. Wij controleren of alles in orde is.
Wat controleren wij of het recept juist is:
De juiste dosering (1x per dag? bij het ontbijt of ‘s-avonds?)
de juiste sterkte

of het geschikt is voor u;
– kan het samen met uw andere medicatie
– bent u niet allergisch?
– kan het samen met uw aandoeningen?
– of het samen gaat met uw labwaarden, bijvoorbeeld nierfunctie. (geef ons toestemming)

Zien wij een afwijking dan nemen we contact op met uw arts en/of u.

Wij werken uw dossier bij zodat uw arts en andere zorgverleners op de hoogte zijn.

Als alles akkoord is plaatsen wij een bestelling.

Stap 3: recept klaarmaken

Wij hebben uw recept verwerkt en gaan dan de medicatie klaarmaken. Wij bestellen uw medicatie bij de groothandel.

‘s-nachts worden wij beleverd door de groothandel. ‘s-ochtends maken we uw medicatie klaar. als uw medicatie klaar staat dan krijgt u een bericht van ons.
hiervoor hebben wij uw telefoonnummer en / of mail nodig (geef uw gegevens door).
Wacht uw berichtje af.

 

Stap 4: controle.

alles wordt gecontroleerd, meerdere malen.
Er kijken altijd 2 assistenten en één apotheker naar uw recept. Ook digitaal worden we ondersteund en zitten er extra controles in de processen.
Zo proberen we de medicatie zo veilig mogelijk aan u te leveren.

Stap 5: Ter hand stellen

Heeft u uw berichtje ontvangen? dan kunt u de medicatie ophalen.
In het bericht staat of het aan de balie opgehaald kan worden, in de kluis of dat wij het bij u bezorgen.

 

Stap 6: administratie

Als uw geneesmiddel vergoed wordt door de zorgverzekeraar dan heeft u er geen omkijken naar en handelen wij dit verder met uw zorgverzekeraar af. Is het niet vergoed, of wijst de verzekering de verstrekking af. Dan sturen we u de factuur.

De beroepsgroep heeft ook een filmpje gemaakt wat er gebeurt bij een eerste uitgifte. U ziet dat hieronder.