Soms kunnen wij het medicijn wat uw arts voorschrijft of dat u gewend bent niet leveren. Helaas hebben we in Nederland te maken met veel medicijntekorten.

De tekorten lopen ook hard op. in 2022 waren er meer dan 1500 tekorten.

Hoe lossen wij het op:

Wij proberen eerst te kijken of er een product is met dezelfde stof, dit kan een ander merk zijn. Maar misschien een andere dosering van dezelfde stof kan ook een oplossing zijn.
Als dit niet lukt proberen we uit te wijken naar een ander middel.

Gemiddeld zijn wij in de apotheek. 17 uur per week! bezig met de problemen die ontstaan door de medicijntekorten. U ziet het meestal niet, maar wij doen hard ons best om ellende te voorkomen.

Welke producten zijn niet te krijgen?
Wat er wel en niet beschikbaar is verschilt van dag tot dag.

Op de website van Farmanco wordt bijgehouden welke producten niet leverbaar zijn. U kunt hier kijken of uw geneesmiddel er bij staat, het is echter slechts een indicatie. Het kan zijn dat de informatie veroudert is. Ook kan beschikbaarheid per groothandel verschillen. Niet alle tekorten staan er ook op, het kan een aantal weken duren voordat een tekort op deze website staat.

Wanneer is een product weer leverbaar?
Wij proberen een indicatie te geven van de verwachtte levertijd. Echter zien wij in de praktijk vaak dat de datum verschuift. het is dus echt een indicatie als we iets met u communiceren.

Waarom gaat het mis?
Er is niet één reden te noemen, het kan om allerlei redenen mis gaan.
– Kosten, wij betalen in Nederland een (te) lage prijs voor veel geneesmiddelen.

NOS op 3 heeft een mooie uitgebreide video gemaakt om uit te leggen waarom het regelmatig mis gaat. (duur 10 minuten). Ook op apotheek.nl is er uitgebreid beschreven waar het allemaal fout kan gaan: